[ Webhosting profitux.cz ]

Napište nám  Návštěvní kniha  O nás

Lví král (1994)

 87% 
 81%

Dabing: James Earl Jones (Král Mufasa), Rowan Atkinson (Zazu), Whoopi Goldberg (Shenzi), Matthew Broderick, J. T. Thomas (Simba), Jeremy Irons (Scar), Moira Kelly, Niketa Calame (Nala), Nathan Lane (Timon), Ernie Sabella (Pumabaa)

Režie/scénář: Roger Allers, Rob Minkoff / Irene Mecchi, Jonathan Roberts, Linda Woolverton, Brenda Chapman, Burny Mattinson, Barry Johnson, Lorna Cook, Thom Enriquez

Hudba: Hans Zimmer      Délka: 89 min

Rozpočet/Zisk: $79 / $784 mil.

Vítejte u animovaného filmu, v jehož názvu nemohlo studio Disney zvolit přiléhavější označení než "král". Nejen, že se snímek téměř deset let spokojeně vyhříval na trůně pro žánrového krále kasovních trháků, ale dle mého názoru je nejlepším filmem od Disneyho vůbec. Já sám jsem si jej v dětství po zhlédnutí v bijáku oblíbil, ale jak přicházely snímky nové, Lví král z mé paměti vyprchal. Bylo určitě zajímavé pustit si jej nyní po letech znovu, protože seznámen s pixaří dílnou a Miyazakiho anime měřím každému animáku přísným metrem. Jak z toho lvíčci vyšli?

V poslední době je mi jako pilnému recenzentovi našeho předního serveru o animovaných filmech (tedy člověku, který si ve své funkci nemůže dovolit plácat bláboly jako současný český prezident ohledně globálního oteplování) souzeno prosekávat se obtížně prostupnou džunglí třicet a více let starých filmů od Walta Disneyho. Po všelijakých archeologických vykopávkách typu Popelka z padesátých let jsem vskutku rád, že konečně do mé přehrávačky v případě Lvího krále zavítal film novější a o dost zvučnější. V čem spočívají jeho nesporné kvality?

           

Především ve výborně, byť dost zjednodušeně, podaném příběhu o návratu pravého krále na ukradený trůn (podobnost se Shakespearovým Hamletem není zcela náhodná). Mluvím zde o úspěšné snaze vybudit divákovy emoce, o krásné grafice a vynikající hudbě. Velkou roli ve zkvalitnění děje hraje jinak smutná skutečnost, že v Disneyho pohádkách konečně umírají dobré postavy. Ději to dodá na hloubce a inkriminovaná scéna u mě pravidelně vyvolává mrazení v zádech. Bravo! Ocením to hlavně v horkých letních dnech.

Lvi sice mluví, ale jinak představují přirozeně podanou metaforu lidských řestí a neřestí. Sice se zde také zpívá a tancuje, ale tentokrát se ze zvířátek poskakujících ve stupidně velkolepých choreografií stává místo obvyklého záporu klad snímku a my můžeme tvůrcům děkovat za vynikající písně.

Naštěstí nepatřím k lidem, kteří musí mít animák počítačově animovaný, aby se z něj mohli „udělat“. Tak jako Miyazakiho tvorbě (zmíním především graficky vymazlený Howl’s moving castle) kreslený formát sluší, tak i Lví král má v jeho hávu velké kouzlo. Navíc tahle stránka filmu je nebývale pečlivě propracovaná – ať už se jedná o krásné stylizování scén do barevných odstínů podle nálady panující na plátně či neskutečný počet vychytaných detailů.

           

A hudba? Tak ta je skutečně excelentní. Podílelo se na ní hned trio talentovaných tvůrců. Tim Rice napsal texty, Elton John je svižnými melodiemi zhudebnil a Hans Zimmer dílo dokonal, když solidní základ oblékl do líbezného afrického kabátu. Zajímavostí z jiného soudku by pro vás mohlo být, že postavu ústředního baviče (tedy pomineme-li úderné duo Timon a Pumbaa), totiž ptáka banánorožce Zazu, namluvil Rowan Atkinson, známý to představitel vynikajícího britského sitcomu Mistr Bean.

Až na závěr pohovořme ještě o pádné „obhajobě“ potravního řetězce, tak jak to my masožrouti máme rádi. Živočiši živící se jinými živočichy (doufám, že oceňujete mou pestrou slovní zásobu) jsou ve filmu bráni jako pohodáři, kteří prostě jen občas potřebují zahnat hlad. Tedy nikoliv jako zlí tvorové, za něž je označují jinak neškodní vegetariáni. Navíc i oni jsou součástí koloběhu přírody. Vystihl to král Mufasa, když prohlásil něco v tom smyslu, že sice lvi žerou antylopy, ale když zemřou, jejich tlející ostatky poskytnou minerály pro růst travin. A antylopy jedí trávu...

Hodnocení:

Verdikt: Udělit filmu plný počet hvězdiček nebo "jen" čtyři? Rozhodnutí nebylo tentokrát vůbec jednoduché. Nakonec k němu rozhodující měrou přispělo zjednodušené podání příběhu, kde jsou kontrasty mezi dobrem a zlem tak zřetelné, až se tomu nechce věřit. Nic naplat – u Disneyho vidí přes barevnou škálu používanou v jejich filmech svět dětinsky (nikoliv dětsky) černobíle.

© 2006 - 2016 SPAWEC, 10 years of premium quality soundtrack a movie rewies

Vyměňte si s námi ikonku | Zde můžete kliknout na odkaz, o němž už nikdo neví, kam vede

CZIN.euTOPlist



PŘIHLÁŠENÍ

Nejste přihlášen/a
Jméno: Heslo: