[ Webhosting profitux.cz ]

Napište nám  Návštěvní kniha  O nás

Toy Story - Příběh hraček (1995)

 87% 
 81%

Dabing: Tom Hanks, Tim Allen, Don Rickles, Jim Varney, Wallace Shawn, Annie Potts, Erik von Detten, Laurie Metcalf, R. Lee Ermey, Greg Berg, Bill Farmer, Andrew Stanton, Joe Ranft

Režie/scénář: John Lasseter /

Hudba:       Délka: 78 min

Rozpočet/Zisk: $30 / $362 mil.

Woody je kovboj. Jako nejoblíbenější hračka malého Andyho požívá mezi ostatními „obyvateli“ chlapcova pokoje nejvyšší autoritu. Nyní ovšem Andy k narozeninám dostal novou úžasnou hračku Buzze Rakeťáka, která má zaujmout Woodyho místo. Ten to tak ale nehodlá nechat.

Jistě už jste někdy slyšeli předělávku úspěšné písničky, či viděli remake staršího filmu. Ovšem my, chrabří recenzenti ze Spawce, vám nyní předkládáme skutečný unikát - remakovanou recenzi. Přiznáváme, že si to recenze na Toy Story nezasloužila ani tak kvůli vysoké čtenosti (čímž se vůbec neliší od ostatních recenzí na tomto webu), jako spíše svojí průkopnickou úlohou na tomto webu. Začátky nebývají lehké a jak roste náročnost našich čtenářů, zjišťujeme, že z dnešního pohledu jsou tehdejší tři odstavce skutečně málo. Míříme výš a tato nová recenze budiž toho důkazem.

Hrdiny Příběhu hraček jsou pochopitelně hračky, těmi hlavními jsou plastová kopie Clinta Eastwooda Woody, strážce vesmíru Buzz Rakeťák (Rusové tvrdí, že za předlohu posloužil slavný Jurij Gagarin), Pan Brambůrek (doporučuji také jako výbornou přezdívku pro nabručeného řidiče školního autobusu), Natahovací pes Slinky či hromotlucký plastový tyranosaurus Rex.

Snímek Toy Story by neměl uniknout pozornosti žádného opravdového fanouška filmu. Představuje totiž milník ve vývoji jednoho ze stěžejních subžánrů filmového média – filmu animovaného. V roce 1995 se totiž v překladu Příběh hraček stal prvním celovečerním filmem vzniklým technologií počítačové animace. Sny se staly skutečností a i ostatní tvůrci začali točit své animované filmy pomocí počítačů. To co nám dnes připadá jako naprosto samozřejmé, tedy umě renderovné 3D formáty předmětů, zvířátek, ba dokonce lidí, bylo tehdy teprve v plenkách. Do té doby diváci neznali nic lepšího než ručně kreslenou animaci, které vládlo studio Disney. Film Toy Story však všechno změnil.

Díky tomu působil Příběh hraček ve své době jako zjevení. Tento přízrak však nevznikl ze dne na den, studio Pixar na něm pracovalo roky a jeho předzvěstí se staly krátké počítačově vyrobené animáky. Už s nimi dnes nejúspěšnější studio na výrobu animovaných filmů, získávalo divácký zájem a uznání akademiků v podobě blyštivých Oscarů. Tehdy se ovšem zlaté sošky udělovaly pouze v kategorii Nejlepší krátký animovaný film, zatímco od roku 2001 sledujeme při každoročním udělování Oscarů také stále prestižnější kategorii Nejlepší celovečerní animovaný film. A kdyby tato kategorie existovala již v roce 1995, můžete se vsadit, že by jí Toy Story získalo. Z míry vyvedená filmová akademie ovšem film o Oscara nepřipravila, udělila ho zcela mimořádně za scénář Johnu Lasseterovi. Od té doby žádný animovaný film Oscara za nejlepší scénář, včetně hraných filmů!, nezískal a je dost možné, že už ani nezíská.

Pustíme-li si ovšem v našich přehrávačích slavný film dnes, tak nám tehdy přelomová animace připadá z dnešního pohledu spíše dosti podprůměrná. Aby ne, však se také podívejte na obrovský skok, který studio Pixar od té doby udělalo (jeho nejnovější snímek Wall-e je toho vynikajícím důkazem). Dnes tedy vynikne daleko víc aspekt, který byl ve své době pro úspěch filmu zřejmě stejně důležitý jako efektní animace. Totiž do detailu promyšlený scénář, který svou rozkošnou myšlenkou živého světa hraček nabízí zábavu jak malým, kterým šel ale přecejen víc na ruku, tak dospělým divákům. Dnešní animáky se se scénářem příliš nepářou a snaží se jej schovávat za efektní formu počítačové animace. To je ale v dnešní době už málo a tak především kvalita scénáře dnes rozlišuje animátorské společnosti na úspěšné (Pixar, Dreamworks) a na ty ostatní (především nechvalně proslulý Vanguard).

Toy Story jsou výjimečné ještě něčím. Jejich pokračování o čtyři roky později totiž dosáhlo minimálně stejné kvality jako původní film. A to bývá, jak všichni víme, ve světě filmových dvojek opravdu raritou. Někteří fanoušci dokonce považují druhý díl za ještě lepší, já osobně však dávám přednost staré dobré jedničce. Přestože oba snímky mají podobně výbornou atmosféru a přesvědčivě nás zavedou do fiktivního světa oživlých hraček s jejich skrytými tužbami a strastmi v podobě tíživých otázek typu „co když dostane k vánocům ještě lepšího plastového dinosaura než jsem já?“, přesto kouzlo originality logicky více účinkuje právě v prvním díle. Dvojka si však dokázala vytvořit vlastní poutavou zápletku a tím jen zdokumentovala stěžejní zásadu studia Pixar, totiž že na každém filmu je potřeba nechat stoprocentní tvůrčí úsilí (jak vzdálený je tento osvědčený princip pixařího úspěchu animátorů z Vanguardu).

Hodnocení:

Verdikt: Prostor recenze je limitován, a to nejen počtem odstavců, ale také trpělivostí čtenářů. Uvedu proto už jen, že podstatným faktorem pro úspěch Toy Story byl také výborně zvládnutý zvuk, hudba a střih. Nejlepším způsobem, jak se o kvalitách snímku přesvědčit, bude pustit si jej, když dalším jeho velkým kladem je příjemná stopáž 80 minut.

© 2006 - 2016 SPAWEC, 10 years of premium quality soundtrack a movie rewies

Vyměňte si s námi ikonku | Zde můžete kliknout na odkaz, o němž už nikdo neví, kam vede

CZIN.euTOPlist



PŘIHLÁŠENÍ

Nejste přihlášen/a
Jméno: Heslo: